”Tiedotusopin opiskelu antoi iloa ja voimaa”

    Kasvatustieteen maisteri Leena Hätinen halusi työlleen vaihtoehtoja ja opiskeli aikuisiällä maisteriksi.

    Ruutanan koulun opettaja ja vararehtori Leena Hätinen muistelee vuonna 1975 alkanutta ensimmäistä lukukauttaan Tampereen yliopistossa sanoen, että parikymppisenä hän ei ollut vielä läheskään valmis tehokkaaseen opiskeluun. Opiskelussa ei ollut punaista lankaa ja hän valitsi sekalaisia kursseja.

    – Moni nuori ei ensimmäisinä vuosina tiedä, mitä taitoja työelämää varten kannattaa opiskella. Siksi yliopistoon päässeiden kannattaa tutustua yliopiston nettisivujen kautta opintotarjontaan ja miettiä omaa suunnitelmaansa valmiiksi, Hätinen sanoo.

    Leena Hätinen vietti opiskeluaikanaan monia hetkiä Linnan kirjastossa.
    Leena Hätinen vietti opiskeluaikanaan monia hetkiä Linnan kirjastossa.

    Opiskeltuaan vuoden sosiaalipolitiikkaa Tampereella Hätinen huomasi, että ei ole oikealla alalla. Hän pääsikin heti seuraavaksi lukukaudeksi Oulun yliopiston Kajaanin yksikköön opettajakoulutukseen ja otti paperit ulos 1979. Koulun penkille hän palasi 25 vuotta myöhemmin vuonna 2004 ja päivitti avoimessa yliopistossa kasvatustieteen perusopinnot, suoritti kahdet tutkintoon liitettävät perusopinnot, aikuiskasvatuksen aineopinnot sekä kieli- ja viestintäopintoja.

    – Palasin opiskelemaan, koska halusin työlleni vaihtoehtoja. Meidän pitää olla työelämässä pitkään ja koulutuksen ansiosta minulla on mahdollisuus vaihtaa alaa.

    129 opintopisteen vuosi

    Pitkänä sivuaineenaan Hätinen opiskeli tiedotusoppia, josta hän hullaantui täysin. Erityisesti Taisto Hujanen ja Kaarle Nordenstreng ovat jääneet hänen mieleensä mukavina ja osaavina professoreina. Tiedotusoppi oli opiskelijalle ilon ja voiman lähde. Aineesta hän saikin parhaat arvosanansa, koska aineen tehtävät olivat muita kiinnostavampia. Pedagogina Hätinen olin ihastunut siihen, että tiedotusopin laajat aineistot olivat helposti omaksuttavia, koska monet tiedotusopin opettajat ja tenttikirjojen kirjoittajat toimittajataustaisina osasivat kiteyttämisen ja selkeän esittämisen taidon.

    Tampereen yliopiston vapaa sivuaineoikeus oli viedä Hätisen mukanaan, sillä mielenkiintoisia kursseja oli liikaa.

    – Jos minulla olisi vielä ollut virastani vapaata, olisin opiskellut hallintotieteitä. Ensin ajattelin sen olevan tylsää, mutta kun tutkin sisältöjä, siellä olikin mielenkiintoisia kursseja. Esimerkiksi Timo Keski-Petäjän kurssia Tutkimusprosessin hallinta suosittelen kaikille, jotka tekevät gradua, Hätinen kertoo.

    Ensimmäisenä opintovuonna 2007–2008 Hätinen tehtaili huimat 129 opintopistettä. Aikuisopiskelijana Hätinen oli motivoitunut ja pyrki kaikin keinoin kursseille.

    – Kun aloitin vuonna 2007 aikuisopiskelun, minulla oli Excel -taulukkoon tehty suunnitelma opinnoista. Joillekin kursseille ei mahtunut kuin muutama opiskelija, joten piti vain pitää puolensa, että pääsi mukaan. Onneksi myös vaihtoehtoisia suoritustapoja tarjoutui, Hätinen sanoo.

    Joskus vaihtamalla paranee

    Hätisen maisteriryhmässä oli sekä nuorempia opiskelijoita että aikuisia, mutta ikäerosta huolimatta ryhmällä oli mukavaa keskenään. Erilainen ryhmä sai opettajankin viihtymään työssään.

    – Opettajamme sanoi, että hänelle meidän ryhmämme oli työssä jaksamiseen liittyvä asia. Suoraan lukiosta tulleet opiskelijat eivät uskalla puhua ryhmätapaamisissa, mutta työelämässä olleet aikuisopiskelijat uskaltavat avata suunsa, Hätinen pohtii.

    Vuonna 2010 valmistunut kasvatustieteen maisteri sanoo, että yliopistoon hakeminen on ennen kaikkea tahtolaji. Hätinen heräsi kuudelta aamulla lukemaan pääsykoekirjaa ja teki kaikkensa päästäkseen sisään Tampereen yliopistoon. Kun yliopistoon on vaikea päästä, silloin tietää, että saa hyvän koulutuksen.

    Hän muistuttaa, että aina ensimmäinen paikka ei ole se oikea.

    – Sosiaalipolitiikka ei ollut minulle se oikea ala ja siksi oli hyvä, että vaihdoin yliopistoa.

    Leena Hätinen
    > Kangasalan Ruutanan koulun opettaja ja vararehtori
    > Kirjoitti ylioppilaaksi vuonna 1975
    > Valmistunut Oulun yliopiston Kajaanin yksiköstä opettajaksi vuonna 1979
    > Opiskellut Tampereen avoimessa yliopistossa vuosina 2004–2007
    > Tampereen yliopiston opiskelijaksi vuonna 2007
    > Valmistui kasvatustieteen maisteriksi vuonna 2010 pääaineenaan aikuiskasvatus
    > 2000-luvun alusta asti kouluttautunut ja kouluttanut tietotekniikassa
    > Yliopistovuosien jälkeen ammatillinen kouluttautuminen on liittynyt hallintoon, työyhteisön kehittämiseen ja johtamiseen

     

    Teksti ja kuvat Hanna Laukkanen

      Kommentoi

      Ota kantaa! Pysy kuitenkin asiassa ja muista hyvät tavat. Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

      Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *