Maistiaisia kuluttajakäyttäytymisen kurssilta

    Uusi vuosi, uudet kujeet, mutta palataanpa kuitenkin ajassa hieman taaksepäin edelliseen periodiin.

    Markkinoinnin aineopintoihin kuuluvalla kuluttajakäyttäytymisen kurssilla paneuduttiin niihin tekijöihin, jotka saavat kuluttajat käyttäytymään tietyllä tavalla. Kuluttajakäyttäytyminen siis tarkastelee ihmisten toimintaa kuluttajan roolissa, ja kuluttaminen nähdään prosessina, johon kuuluu varsinaisen tuotteen tai palvelun hankkimisen lisäksi myös hankinnan suunnittelu, tuotteen tai palvelun käyttövaihe sekä myös käytöstä poistaminen. Erityisesti viimeiseksi mainittu nähdään nykyään yhä tärkeämpänä osana prosessia, sillä kuluttajat ovat tulleet entistä tietoisemmiksi esimerkiksi kierrätyksestä.

    Kurssin toiseksi viimeinen tapaaminen keskiviikkona 25.11. oli osastoa ”sokerina pohjalla”, kun Kampuskamariyhteistyön kautta saimme vieraaksi neljä puhujaa eri yrityksistä. Puhujat kertoivat kukin omista lähtökohdistaan käsin, mitä asiakasymmärrys heille tarkoittaa.

    Puhujien yhteisessä paneelikeskustelussa nousi esiin erityisesti se, että Suomessa on totuttu tekemään niin, että yritys tuo markkinoille loppuun saakka hiotun tuotteen tai palvelun, ja olettaa sen olevan valmis asiakkaiden löydettäväksi. Tällainen insinöörimäinen ja riskittömyyteen pyrkivä tapa on kuitenkin ongelmallinen, sillä todelliset asiakkaat eivät ole tyhjiössä eläviä koekaniineja. Erityisesti kuluttajamarkkinoilla tämä on tärkeä näkökulma, sillä kuluttajat ovat liikkuvia, tuntevia ja ajattelevia yksilöitä, jotka voivat yhtenä päivänä ajatella näin ja toisena päivänä noin.

    paneelikeskusteluPaneelikeskustelussa mukana olivat (vasemmalta oikealle) Teija Kulmala (Koskiklinikka), Janne Airo (Villivisio), Mirko Lännenpää (Taplause) ja Olli Gestranius (Ideapark).

    Jos valmis paketti tyrkätään markkinoille eikä oteta huomioon kuluttajan käyttäytymistä, voidaan mennä pahasti metsään. Muokkaamiseen ja hienosäätöön ei välttämättä olekaan enää lanseeraamisen jälkeen resursseja, kun kaikki paukut on käytetty valmisteluvaiheessa. Suomalaiset yritykset voisivat laittaa asiakasymmärryksessä ja markkinoinnissa uuden vaihteen silmään ja omaksua tietynlaista ketteryyttä, joustavuutta ja vuorovaikutusta. Asiakaspalautejärjestelmä Taplausen toimitusjohtaja Mirko Lännenpää huomautti, että myös intuitiolle on paikkansa. Sillä kun pääsee käsiksi sellaiseen tietoon, jota ei voi mitata tai osoittaa.

    Kaikki panelistit tuntuivat olevan samaa mieltä siitä, että asiakasymmärrykselle on yrityksissä tilausta. Asiakasymmärrystä peräänkuuluttaa myös Jarkko Kurvinen Markkinoinnin vimmaa –blogissaan ja luonnehtii asiakasymmärryksen puuttumista näin:

    ”Tyypilliset ongelmat syntyvät siitä, että asiakkaista oletetaan liikaa asioita myyjien ja tuotepäälliköiden haastatteluiden perusteella. Monesti ilmenee, että asiakkaalta ei ole missään vaiheessa vaivauduttu kysymään vaan hänestä on vain oletettu asioita.”

    Jotta asiakasymmärryksessä päästäisiin kunnon alkuun, yritysten tulisi suhtautua markkinointiin avarakatseisemmin kuin nykyään. Mainos- ja viestintätoimisto Villivision planner ja copywriter Janne Airo totesi, että usein yrityksissä on halukkuutta käyttää isoja summia esimerkiksi televisiomainonnan kampanjaan, mutta pienemmänkin summan käyttäminen asiakastutkimukseen nähdään turhana.

    Jos asiakasymmärrys on oikealla tolalla, voidaan sen suuntaamana alkaa rakentaa vahvaa brändiä, joka puhuttelee kohderyhmää juuri oikealla tavalla. Janne Airon mukaan tässä kohtaa asiakasymmärrys kääntyykin päälaelleen: markkinoinnin ja viestinnän keinoin vaikutetaan siihen, että asiakas ymmärtää yrityksen viestin. Kun brändi on onnistunut ja toimiva, markkinoijan ei tarvitse tehdä hartiavoimin töitä ja huudella viestiään tyhjille seinille. Vastassa on kiinnostuneita ihmisiä, jotka ovat valmiita kertomaan brändistä myös kaverille.

    Puhujavierailun pohjalta syntyi kurssiblogiin kasa hyviä kirjoituksia. Niitä pääsee lukemaan osoitteessa https://kuluttajakayttaytyminen.wordpress.com/.

      Kommentoi

      Ota kantaa! Pysy kuitenkin asiassa ja muista hyvät tavat. Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

      Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *