Ekovinkki alkavalle lukuvuodelle: opiskele kestävää kehitystä

    kasvit
    Hengenviljelyn lisäksi yliopistolla viljellään myös ruokaa. Kampusviljelyyn osallistumalla voi kylvää kestävän kehityksen siemeniä.

    Ympäristöasioiden huomioiminen Tampereen yliopistossa ei ole mikään uusi ilmiö, mutta ensi lukuvuotena julkistettava monitieteinen kestävän kehityksen opintokokonaisuus on.

    Paraikaa yliopistolla jylläävä koulutusuudistus aiheuttaa allekirjoittaneelle päänvaivaa. Uuteen järjestykseen sopeutuminen tuntuu vaikealta valmistumisen kynnyksellä, mutta onneksi harmaiden hiusten vastapainoksi tiedossa on jotain vihreääkin, nimittäin keväällä 2013 julkaistava monitieteinen kestävän kehityksen opintokokonaisuus.

    Tampereen yliopiston ympäristökoordinaattori Saana Raatikainen kertoo, että koulutusuudistuksen myötä opetukseen on ollut luontevaa lisätä kestävää kehitystä tukevaa opetustarjontaa.

    – Koulutusuudistus on hyvä murrosvaihe, joten hanke uuden opintokokonaisuuden luomisesta tuli siinä mielessä hyvään saumaan. Aluksi toki huolestutti, jääkö suunnitelman toteuttaminen uudistuksen jalkoihin, mutta asiaa on kuitenkin ajettu eteenpäin innostuneen tekijäjoukon voimin.

    Yhteiskuntatieteiden yksikön  vetovastuulla olevasta opintokokonaisuudesta on suunniteltu tulevan 25 opintopisteen laajuinen, jo olemassa olevista opintojaksoista muodostettu paketti. Kokonaisuuden taustalta löytyy pohjoismainen yhteistyöhanke ESDAN  (Education for Sustainable Development in Academia in the Nordic countries). Hankkeen päämääränä on kehittää menettely, jonka avulla kestävää kehitystä edistävää opetusta voidaan parhaiten sisällyttää korkeakoulujen opetussuunnitelmaan – samalla menetelmä toimii myös laadunhallinnan apuvälineenä. Uuden valinnaisen opintokokonaisuuden laatimisen lisäksi Tampereen yliopiston tavoitteeksi hankkeessa asetettiin kestävää kehitystä edistävän opetuksen koordinointi sekä kestävään kehitykseen liittyvien opettajien yhteistyön lisääminen.

    ESDAN-hankkeen Tampereen yliopiston työryhmä, jossa Raatikainen toimii koordinaattorina, järjesti keväällä 2012 yksiköille Kestävä kehitys Tampereen yliopistossa -työpajoja, joissa pohdittiin muun muassa kestävän kehityksen kysymyksiä opetuksessa sekä millaista kestävän kehityksen osaamista opiskelijat tarvitsevat.

    – Työpajojen johdannossa painotimme, että kestävän kehityksen ja siihen liittyvän opetuksen tehtävänä on tuottaa ongelmanratkaisutaitoja ja asennemuutoksia. Työpajat avasivatkin hyviä keskusteluja. Samalla luotiin strateginen teema kestävän kehityksen opetukselle, ja yksiköt pääsivät listaamaan ekologista ajattelua tukevia opintojaksojaan. Tämän kaiken pohjalta aloitettiin kestävän kehityksen opintokokonaisuuden laatiminen, Raatikainen summaa.

    Kestävän kehityksen opintokokonaisuudessa myös opetusmenetelmille asetetaan erityinen painoarvo, kun opiskelijoita pyritään haastamaan vuorovaikutukseen erilaisten ihmisten kanssa. Kestävä kehitys kun ei ole pelkkää konkreettista ympäristönsuojelua ja ekotekoja, vaan siihen liittyy myös laaja monitieteellinen sosiaalinen ja taloudellinen pohja. Opintokokonaisuuden sosiaalinen ulottuvuus onkin jo osittain toteutunut, kun työpajoissa eri yksiköiden opettajat pääsivät kohtaamaan toisensa yhteisen asian tiimoilta.

    Täysin uusi opintokokonaisuus asettaa toki omat haasteensa. Tampereen yliopistossa ei ole omaa luonnontieteellistä yksikköä, mutta toisaalta yhteiskuntatieteellinen opetus on aina ollut vahvaa. Monitieteellisyyteen liittyy myös omat sudenkuoppansa, kun luovitaan eri yksiköiden tarjoamien opintojaksojen ja selkeän kokonaiskuvan välillä. Raatikainen pohtii myös, kaipaisivatko opiskelijat lisää tietoa konkreettisen vaikuttamisen mahdollisuuksista.

    – Nyt on kuitenkin kasassa varsin hyvä monitieteinen opintokokonaisuus, josta ponnistaa alkuun. Jatkossa kokonaisuutta tullaan kehittämään ja parantamaan tarpeen mukaan, Raatikainen kertoo.

    Opiskelijat voivat toki jo nyt osallistua omalla toiminnallaan yliopistolla toteutuvaan kestävään kehitykseen. Tampereen yliopiston ylioppilaskunnan ympäristösektori  esimerkiksi järjestää tapahtumia ja jakaa tietoa ympäristöasioista. Kampusviljelijät, luomuruokapiiri  ja Ympäristöpäivät toimivat oivana todisteena käytännön vaikuttamisen toteutumisesta.

    Aiheesta enemmän kiinnostuneille Saana Raatikainen haluaa vielä vinkata 24.10.2012 pidettävästä kaikille avoimesta Miksi kestävää kehitystä edistävää koulutusta tarvitaan? –luennosta. Luento on osa korkeakoulujen kestävän kehityksen foorumia, ja sen puhujana toimii WWF:n Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder. Lisää tietoa ympäristöasioista ja kestävästä kehityksestä yliopistolla löytyy myös yliopiston Ekokampus-sivuilta.

    Teksti Milla Kuisma
    Kuva Tuomas Hietala

      Kommentoi

      Ota kantaa! Pysy kuitenkin asiassa ja muista hyvät tavat. Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

      Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *