Kuukausi: marraskuu 2012

Saisitko yhteyden Putiniin?

Markku Lonkila antaa tehtävän: ”Jos sinun pitäisi välittää tärkeä viesti Vladimir Vladimirovitš Putinille, keneen ottaisit yhteyttä ja miten? Montako linkkiä on sinun ja Putinin välissä?” Sorina ja miettiminen täyttävät luokkahuoneen. Yhtään kättä ei nouse kun Lonkila kysyy suoraa yhteyttä. ”Entä yhden ihmisen kautta?” Yksi käsi nousee: ”Minulla on hyvä suhde pääministeri Kataiseen.” Viesti varmaankin menisi perille sitä kautta. Lonkila itse… Read more →

Hurmaava opintoitsemurha?

Vuonna 2005 astui voimaan laki, jonka mukaan korkeakouluopiskelijan tulee valmistua 5–7 vuodessa. Valtiovalta on siis virallisesti huomautellut opiskelijoille jo jonkin aikaa, ettei opiskeluaika voi enää kestää ikuisesti. Ideaalitilanteessa Suomessa pitäisi nyt siis olla jo runsaasti 19-vuotiaana opintonsa aloittaneita, 25 ikävuoteen mennessä valmistuneita maistereita. Minä päätin tänä syksynä, etten tule kuulumaan tähän joukkoon. En välttämättä tule edes opiskelemaan kandin tutkintoa pidemmälle.… Read more →

Viestinnän asiantuntijalla on monenlaista osaamista

Kielten opiskelija voi sijoittua työelämässä hyvin monenlaisiin tehtäviin. Sivuaineet ohjaavat pitkälti humanistin uravalintaa, mutta yhtä lailla yllättävästä sivuaineesta voi olla työssä hyötyä. Ura- ja rekrytointipalveluiden järjestämässä Kielten opiskelijat asiantuntijatehtävissä -tapahtumassa omasta työnkuvastaan kertoi viisi entistä kielten opiskelijaa, jotka ovat sijoittuneet viestintä-, markkinointi-, koulutus- ja koordinointitehtäviin. Kieltenopiskelijoiden on tärkeää tunnistaa oma osaamisensa viestinnän asiantuntijana, sillä vastaanotto työhaastattelussa ei ole aina positiivinen.… Read more →

Hiukan onnea, hiukan sattumaa – sekä vahvaa kieliosaamista ja monialaisuutta

Saksan kielestä ja kulttuurista valmistunut Turo Leppänen valaisee, kuinka kielten opiskelijat voivat suuntautua asiantuntijatehtäviin. Yliopisto teoriapainotteinen ponnahduslauta työelämään – Yliopistolla ei voi oppia kaikkea. Se on hyvä paikka oppia perustietoja, joiden avulla edetään työelämään. Käytännön puoli puolestaan opitaan työpaikalla. Yliopistolta ammennettava hyvä kielitaito ja itseä kiinnostavat sivuaineopinnot ovat alkuun pääsemisessä keskeisessä roolissa. Melko yleinen kielten opiskelijoiden huoli on tulevaisuudessa mahdollisesti… Read more →

Nenna nautti yliopiston kirpputorilla

Taaperoikäinen Nenna Metsäpelto oli äitinsä Annan kanssa keskiviikkona Tampereen yliopiston kirpputorilla, joka järjestettiin päärakennuksen ylä- ja alaaulassa. Anna hoiti myyntipuolen; myytävänä oli muun muassa kirjoja ja levyjä. – Tälle pikku-ihmiselle pitää raivata kotoa tilaa. Meillä oli esimerkiksi kolme kirjahyllyllistä kirjoja, ja se oli liikaa, Anna Metsäpelto sanoo.           Kirpputorin erikoisin myyntiartikkeli olivat suppilovahverot, joita Emma Karimaa… Read more →

Opintopiiri – yliopisto-opiskelijoiden yksinäisyyttä torjuva opiskelumuoto?

Yksinäisyys, syrjäytyneisyys, yhteisöllisyyden kokemisen puute Yliopisto-opiskelijat kokevat yksinäisyyttä ja yhteisöllisyyden puutetta. Aiheesta on käyty debattia Tampereen yliopiston seinien sisäpuolella ja se on ollut esillä muun muassa Aviisin ja Aikalaisen kirjoituksissa. YTHS:n sähköisen terveyskyselyn tulokset vuodelta 2010 osoittivat kolmasosan vastanneista kokevan yksinäisyyttä. Syrjäytymisen uhka ja yksinäisyys ovat todellisia ongelmia ilmapiiriltään kilpailua ja individualistista suorittamista korostavassa yliopistossa. Yksinäisyys ei yleisyydestään huolimatta ole… Read more →

Zen ja esseellä ampumisen tauti

Tässäkin blogissa käsiteltiin asiantuntijaseminaaria muutama viikko sitten. Tuossa seminaarissa osallistujat toivat esille näkemyksensä siitä, että opintojen aikana tulisi oppia kirjoittamaan selväsanaista tekstiä erilaisiin selvityksiin ja esityksiin. Asiantuntijoiden tulisi myös pystyä tulkitsemaan ja ymmärtämään lukemaansa sisältöä nopeasti ja tehokkaasti sekä soveltamaan tätä tietoa työssään. Myös viestinnän ja vuorovaikutuksen taidot ovat korkeassa kurssissa työelämässä. Miten tätä taitoa voi kehittää omissa korkeakouluopinnoissaan? Vastaako… Read more →

Opetusharjoittelussa laitetaan oma persoona peliin

Kurkistus aineenopettajan pedagogisiin opintoihin Mitä yhteistä on poliisilla, hallintotieteilijällä ja historianopiskelijalla? He kaikki suorittavat parhaillaan historian ja yhteiskuntaopin opettajan pedagogisia opintoja Tampereen yliopistossa. Kokonaisuus kestää vuoden ja sisältää opetusharjoittelua ja luentoja Tampereen normaalikoululla sekä ainedidaktiikan luentoja yliopiston puolella. – Se on erilainen vuosi, sillä pitää laittaa oma persoona peliin, sanoo historianopettaja Marjo Leskinen, joka ohjaa opetusharjoittelijoita normaalikoululla. Tavoitteena on antaa… Read more →

Pappi, lukkari, talonpoika, asiantuntija

Käsi ylös, jos haaveilit pienenä asiantuntijan, koordinaattorin tai suunnittelijan työtehtävistä. Takarivi huhuu, oliko siellä yksi tassu ylhäällä? Ai raavit vain niskaa, okei. Ura- ja rekrytointipalveluiden järjestämä Asiantuntijatehtävissä – mitä sää suunnittelet, kehität ja koordinoit? -keskusteluilta avasi asiantuntijuuden käsitettä opiskelijoille ja antoi yhden konkreettisen vastauksen klassiseen kysymykseen Mihin töihin sä sieltä yliopistolta oikeen valmistut? Asiantuntija-nimikkeen epämääräisyys hämää, eikä asiantuntijuuden mahdollisuuksia (tai… Read more →

Väittelykerhossa ei synny konsensusta, vaan hyviä pointteja puolesta ja vastaan

Yliopiston väittelykerhon Debate Societyn puheenjohtaja Jenni Juvonen kirjoittaa kiivaasti muistiinpanoja omaan lehtiseensä. Vastapuolen argumentit ovat selvillä, on aika astua huoneen etuosaan. Häntä edeltävän väittelypuheenvuoron päätyttyä Juvonen kiittää vastapuolen väittelijää ja astuu ”puhujanpönttöön”. Jännittäminen ei näy ulospäin, vaikka tilanne onkin toimittajan mielestä kuumottava; omat väitteet pitää perustella nopeasti ja paremmin kuin vastapuoli. Onko mikään väite täysin oikeassa? Tiistaina viideltä yliopiston Pinni… Read more →