Kuukausi: elokuu 2012

Opiskelijoiden informaatiokäytännöissä korostuu laaja-alaisuus, prosessinomaisuus ja kriittisyys

Internet ja tietotekniikka ovat muuttaneet opiskelijoiden oppimis- ja informaationhakukäytäntöjä ratkaisevalla tavalla viimeisen kymmenen vuoden kuluessa. Opiskelijoiden taitoja informaation tulvassa ja tiedonhaun keskellä on tutkittu Suomessa suhteellisen vähän. Kari Pylväs on tehnyt Tampereen yliopistossa kasvatustieteellisen pro gradu -tutkimuksen, jossa hän tutkii sitä, millaisia vaikutuksia yliopiston akateemisella ympäristöllä, opiskelijan omakohtaisilla kokemuksilla,  opiskelijan toimintaympäristöllä sekä informaatioympäristöllä on opiskelijan tiedonhankinnalliseen ja opinnolliseen sielunmaisemaan. Pylväs… Read more →

Mies, miksi et ole korkeakoulussa?

Rakas nuori, tai miksei vanhempikin mies. Minne olet kadonnut korkeakoulusta? Tampereen yliopiston julkaisemien tilastojen mukaan tänä syksynä aloittavista uusista opiskelijoista vain 36 % on miehiä. Miesten kannalta tilanne ei ole enää yhtä hälyttävä kuin vielä muutama vuosi sitten (vuonna 2009 uusista opiskelijoista vain 30 % oli miehiä), mutta tasaiseen 50–50-jakaumaan on matkaa. Naisvaltaisimpia yksiköitä ovat tällä hetkellä Terveystieteiden ja Kasvatustieteiden… Read more →

Ekovinkki alkavalle lukuvuodelle: opiskele kestävää kehitystä

Ympäristöasioiden huomioiminen Tampereen yliopistossa ei ole mikään uusi ilmiö, mutta ensi lukuvuotena julkistettava monitieteinen kestävän kehityksen opintokokonaisuus on. Paraikaa yliopistolla jylläävä koulutusuudistus aiheuttaa allekirjoittaneelle päänvaivaa. Uuteen järjestykseen sopeutuminen tuntuu vaikealta valmistumisen kynnyksellä, mutta onneksi harmaiden hiusten vastapainoksi tiedossa on jotain vihreääkin, nimittäin keväällä 2013 julkaistava monitieteinen kestävän kehityksen opintokokonaisuus. Tampereen yliopiston ympäristökoordinaattori Saana Raatikainen kertoo, että koulutusuudistuksen myötä opetukseen on… Read more →

Mistä on hyvät luennot tehty?

Luennoilla käyminen on osa yliopisto-opiskelijan päivittäistä arkea.  Luennon aiheesta ja tyylistä riippuen tämä rutiini voi olla miellyttävää ja kiinnostavaa, tai vaihtoehtoisesti pitkästyttävää pakkopullaa. Opiskelijan tietysti pitäisi olla motivoitunut opiskelemaan, mutta tylsät ja joskus huonosti toteutetut luennot eivät tätä tavoitetta edistä. Millaisia luentojen sitten pitäisi olla, jotta valtaosa opiskelijoista jaksaisi tulla paikalle ja vielä pystyisi keskittymään itse aiheeseen? Ehkä kaikkein epämotivoivin… Read more →