Kirjoittajalta Karoliina Paananen

Lukuvuosikatsaus ensimmäisen vuoden opiskelijan silmin

Kevään 2013 yliopistohakua tehdessäni klikkasin Tampereen yliopiston hakutoiveekseni. Alkukeväästä valitsin yliopiston ja loppukesästä yliopisto valitsi minut. Pääsykokeiden kautta yhteinen taipaleemme pääsi alkamaan syksyllä 2013. Nyt kun ensimmäinen lukuvuoteni Tampereen yliopistolaisena on loppumaisillaan, haluaisin ottaa kantaa eräisiin yliopisto-opiskeluun liittyviin väitteisiin omien ja kanssaopiskelijoideni kokemusten perusteella. Yliopiston ulkopuolella liikkuu kaikenlaisia tarinoita opiskelusta, ja kauhukertomukset pitkistä luennoista suurissa luentosaleissa ovat monille tuttuja. Haluankin kumota ja puoltaa eräitä yliopisto-opiskeluun liittyvistä… Read more →

Tampereen yliopistosta työllistytään jo ennen valmistumista

Kesätyöhaut käyvät juuri kuumimmillaan, ja kilpailu avoimista työpaikoista on kovaa. Monilla aloilla työkokemusta pidetään koulutusta tärkeämpänä, ja opiskelijoilla on kiire päästä työelämään kartuttamaan työkokemusta jo hyvinkin varhaisessa opiskeluvaiheessa. Useat opiskelijat hakeutuvat vaihteleviin työtehtäviin kokeillen työntekoa eri alojen parissa. Toiset taas pyrkivät löytämän omaa koulutustasoa vastaavia työtehtäviä niin pian kuin mahdollista. Read more →

Näin haet opiskelijaksi Tampereen yliopistoon

Näin haet tutkinto-opiskelijaksi Tampereen yliopistoon: Kevään yhteishakujen aikaan monia askarruttaa, miten yliopistoon oikeastaan voikaan hakea. Reittejä on monia, mutta tietoa hakumahdollisuuksista on toisinaan vaikea löytää. Onneksi Tampereen yliopiston opintosihteeri Susanna Hartikainen yliopiston yleisestä opintoneuvonnasta osasi vastata tähänkin kysymykseen, ja saimme tarkkaa tietoa hakuasioista opiskelijablogiin. Read more →

(Aika)matkustus maailman ympäri yhdessätoista päivässä

Kurkistus kurssille: Maailmanhistorian kurssi Lyhyesti ja ytimekkäästi nimetty ”Maailmanhistoria” on historian oppiaineen 5 op:n peruskurssi. Kurssi on suosittu myös muiden kuin historian tutkinto-opiskelijoiden keskuudessa, mikä voi johtua sen ”yleissivistävyydestä” sekä siitä, että kyseessä on selväpiirteinen ja solakka luentokurssi joka on kuitenkin täynnä asiaa: suoritus painottuu perinteisiin luentoihin joilla todellakin luennointi on pääosassa eivätkä PowerPoint -diat toimi kuin korkeintaan tukena ja… Read more →